Elke verkiezingscyclus is het weer raak: op het moment dat de kiesraad naar buiten brengt hoeveel partijen er geregistreerd zijn, zijn er eerst verbaasde en licht verontwaardigde berichten (zo veel?) voordat media de stappen uit gaam leggen. Vervolgens is er ook altijd een (oud-)politicus van een van de grote partijen die pleit voor een kiesdrempel omdat het land anders niet meer geregeerd zou kunnen worden. Hoe zit dit eigenlijk?

Facebook is transparant over politieke advertenties: de partij, advertentie en ranges van besteedt budget, aantal views en doelgroep worden gepubliceerd. Zo is er transparantie als een politieke partij verschillende boodschappen aan verschillende kiezersgroepen verspreidt. Joren485 heeft hier op GitHub een mooi overzicht van gemaakt. Grappige details: let op het verschil in weergave per geslacht: linksere partijen bereiken vooral vrouwen; rechtsere partijen vooral mannen. Dit sluit aan bij kiezersonderzoek waarbij dat voor alle kiezers ook geldt, al minder sterk. Overigens kan deze scheve verdeling zowel bewust zijn - met de gedachte dat in dat geslacht meer potentiele kiezers zitten - of onbewust - namelijk omdat facebook-algoritme vooral dat geslacht uit kiest om het te laten zien omdat deze gebruikers de advertentie vaker liken.
.